Beginners cursus Inzichtmeditatie


Georganiseerd door: Peter Baert
Datum: dinsdag 16 april 2019
Tijd: 18:00 tot 19:15 uur
Prijs: € 12.50 (13 keer) per keer
Zaal: Blauwe kamer – 30m2 – 14-24 personen – Wifi
Meer over de organisator  Mail de organisator

To pay attention means that we care, which means love
Krishnamurti

Wat is Vipassana meditatie?
Vipassana zou je kunnen vertalen als inzichtmeditatie , een helder gewaarzijn van wat er exact gebeurt terwijl het gebeurt . Van moment tot moment. Gewaarzijn oftewel opmerkzaamheid of mindfulness is het voornaamste gereedschap dat naast concentratie hierbij wordt gebruikt .
Gewaarzijn of aandacht voor wat er in je lichaam gebeurt, aandacht voor het denken, de gevoelens en emoties , naast dat wat er via de zintuigen tot je komt. En ook aandacht voor de reacties hierop en voor de dieperliggende tendensen die hieraan ten grondslag kunnen liggen.
Een aandachtig zijn op een milde en ontspannen manier, zonder in automatische reacties te schieten. Je kunt het ook omschrijven als direct zien, waarin de gekleurde bril wordt afgezet. d.
Op dergelijke wijze kun je op een vaardige wijze leren omgaan met het denkpatronen en emoties die lastig voor je zijn en op existentieel niveau het helder waarnemen van de werkelijkheid zoals die is. Dit leidt tot wijsheid, mededogen en een grotere mate van innerlijke vrede, die minder afhankelijk is van de ups en downs in je leven
Vipassana is een van de oudste meditatievormen. De methode komt rechtstreeks van de Boeddhistische leerrede, de Satipatthana Sutta
Het meditatieproces is een geleidelijk proces, waarbij je met je aandacht een aantal aspecten je bestaan onderzoekt. Het is een ontdekkingsreis waarbij je telkens weer verrast kunt worden
Vipassana is een milde techniek, maar ook een grondige techniek. Met werkelijke aandacht aanwezig zijn, een diep luisteren en onderzoeken naar wat zich voordoet. Het is een simpele techniek , maar niet altijd gemakkelijk.
Het heeft als uiteindelijk doel bevrijdend inzicht en wijsheid oftewel verlichting.
Inzichtmeditatie is anders dan concentratiemeditatie. Bij deze laatste bouw je een diepe een puntige concentratie , hetgeen heel prettig kan zijn, maar uiteindelijk niet leidt tot inzicht.
Toch gebruiken we concentratie ook in inzichtmeditatie, namelijk als een van moment tot moment concentratie die helpt bij het ontwikkelen van inzicht. Eigenlijk ontstaat deze flow in concentratie vanzelf als we opmerkzaamheid ontwikkelen. Soms kan het helpen om te beginnen met een korte een puntige concentratie om de geest tot rust te brengen, vaak door concentratie op de adembeweging in de buik of borst.
Er is het nodige onderzoek gedaan deze vorm van meditatie. Uit gedegen onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek, rijst het volgende beeld op:
• Vaardiger leren hanteren van je emoties
• Vermindering van angst en spanning
• Een betere relatie tot jezelf en anderen
• Meer empathie
• Een betere lichamelijke gezondheid*
• Vertraging in het ouder worden
• Een vaardiger omgang met pijn
• Betere concentratie en aandacht
• Een grotere mate van innerlijke vrijheid, vrede en helderheid.

Metta meditatie:
Metta meditatie wordt vertaald als de meditatie van liefdevolle vriendelijkheid en welwillendheid. Hij behoort bij de 4 levensvrienden: de anderen zijn compassie, medevreugde en gelijkmoedigheid. Metta is de basis. Het helpt je om negatieve bewustzijnstoestanden als haat, boosheid, wreedheid, jaloezie en reactiviteit te verzachten.
Het is een training in zorgzaamheid voor jezelf en voor anderen, doordat je hart verbindt. Je zou ook kunnen zeggen dat het een training is in belangeloze liefde. De vraag die je hierbij kunt stellen is heel simpel: hoe gaat het met je?
Deze meditatie versterkt de verbondenheid met de anderen. Uit onderzoek is gebleken dat deze vorm je ook blijer en kalmer kan maken en milder naar jezelf en de anderen .

Opbouw cursus:
De cursus bestaan uit 3 elementen:
Ontspanning, concentratie, inzicht.
We beginnen we met een verfrissende ademoefening of met een paar korte yogaoefeningen, als een manier om in je lichaam te komen en je te ontspannen. Daarna een korte concentratiemeditatie om focus op te bouwen om vervolgens de meeste aandacht te besteden aan de vipassana . De zitmeditatie wordt langzaam opgebouwd, zowel qua tijd als qua instructie. Halverwege de cursus voegen we een korte metta meditatie in. Het doel in de beginnerscursus is om een half uur zelfstandig te kunnen mediteren, iets wat altijd zeer haalbaar is gebleken.
Er is altijd ruimte om je ervaringen uit te wisselen en je vragen te stellen.
Doorlopend cursus meditatie.
Hierin gaan we dieper in op de stof. Naast dat we langer gaan zitten , beoefenen we de loopmeditatie, en uitgebreider de meditatie van liefdevolle vriendelijkheid (metta)

Peter Baert heeft meer dan 35 jaar ervaring met Vipassana. Hij is ongeveer in totaal een kleine 2 jaar in retraite geweest. Hij is meditatieleraar. Hij geeft regelmatig retraites bij Sangha Metta en mindfulnesstrainingen bij de Stichting MS-anders. Daarnaast was hij GZ-psycholoog en had ( en heeft , nu kleiner) een eigen individuele mindfulness therapiepraktijk voornamelijk voor mensen met angst en depressie.
In zijn werkend leven was hij ook als psychologisch onderzoeker verbonden aan het basisonderwijs en onderzocht kinderen op o.a. dyslexie en intelligentie